*2005 'Voor-beelden <> Na-beelden', Sidac Studio
Exhibition Voor-beelden <> Na-beelden, Leiden, Sidac Studio, 9-11 September 2005
The exhibition Voor-beelden <> Na-beelden (‘Before- and After Images’) featured murals and installations of glass lantern-slides created by Rudi Struik. He re-uses both well-known and more concealed imagery from the surrounding visual culture providing the viewer with new perspectives. Some of the images have become icons of the 20th century, such as the execution of the Vietcong fighter (Beelden uit het verleden # 1, 2005). Also examples are taken from nature.
The old lantern-slides were once used in the teaching of art history and were originally in the Printroom of the University of Leiden. In light installations, the slides are again projected in the same fashion they once were, albeit with great subtlety. For instance, Rudi Struik has found a present-day application for a glass slide of the painting Die Fahrt ins Leben (c. 1900) by Leopold von Kalckreuth. He released the various layers of the image and put them into a three-dimensional setting.
The installation composed of lantern-slides produced an explosion of images over the wall. The glass-slides have been freed from their former function and are fixed on small wooden panels. Hence, the light which illuminates the slides does not emanate from within, but falls on them from the outside. They are no longer transparent, and just as the glass the wood becomes the bearer of the image.
In every visitor, the art evokes a personal after-image.
Tentoonstelling ‘Voor-beelden <> Na-beelden’, Leiden, Sidac Studio, 9-11 sept. 2005
De tentoonstelling ‘Voor-beelden <> Na-beelden’ laat murals en glasdia-objecten van Rudi Struik zien. Hij gebruikt voorbeelden uit de beeldcultuur om daar op een andere manier naar te laten kijken. Sommige beelden, die iconen zijn geworden van de twintigste eeuw zoals de executie van de Vietcongstrijder, kennen we goed, andere zijn meer verhuld. Ook de natuur dient als voorbeeld.
De lichtobjecten en de installatie van glasdia’s zijn voor-beeld en na-beeld tegelijk. De oude glasdia’s werden vroeger gebruikt in het kunstgeschiedenisonderwijs als voorbeelden van grote kunstwerken en zijn afkomstig uit het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden. In de lichtobjecten worden de dia’s zoals vanouds weer geprojecteerd, zij het heel subtiel.
De werkfoto die Leopold von Kalkreuth tot voorbeeld nam voor een serie tekeningen en schilderijen, vindt bij Rudi Struik een eigentijdse toepassing. Hij maakte de verschillende lagen van het beeld los en gaf ze een ruimtelijk setting.
De installatie van glasdia-paneeltjes is een explosie van beeld over de muur. Hier zijn de dia’s losgemaakt van hun oude functie en bevestigd op houten paneeltjes. Het licht komt niet van binnenuit maar valt van buitenaf op de dia’s. Ze zijn niet meer transparant, en het hout wordt, net als het glas, drager van het beeld.
De kunstwerken roepen bij ieder een eigen nabeeld op.